Benzinemeter voor gas

Tips en ervaringen met gas
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 13:26
Het gasniveau in de tank wordt normaal gemeten d.m.v. een rijtje gekleurde LED's ergens op het dashboard. Voor klassieke auto's niet bepaald fraai en zeker niet origineel (LPG wél ;) ). Mooier is, de benzinemeter om te schakelen via de LPG/benzine schakelaar. Het probleem hierbij is, dat de benzinetankgevers in onze auto's precies omgekeerd werken dan gebruikelijk is.

We hebben dus ook een gastankmeter nodig die omgekeerd werkt, namelijk met een weerstandsverloop van 90-0 Ohm inplaats van 0-90 Ohm, zoals die in de handel verkrijgbaar zijn. Volgens geruchten bestaan die dingen wel, maar ik heb er na een jaar regelmatig zoeken geen gevonden :x .

Maar..: het kan ook anders! 8-)

Als we het metertje (voorzichtig!) uit elkaar halen, zien we het volgende:

LPG meter2.jpg


Er zijn 3 soldeereilandjes met op de middelste een zwarte draad en op de rechtse een groene.

De groene draad nemen we los en solderen die op het eilandje links van de zwarte. Verder zien we dat er 3 smd weerstandjes ontbreken; dit is het gebied boven de 80% vulling, waar niet wordt gemeten. In de nieuwe situatie is dit juist het gebied waar we wél willen meten, anders zouden we de eerste 20% vulling niet zien. Hier moeten dus 3 smd weerstanden van 12 Ohm worden bij gesoldeerd. In principe kun je natuurlijk de 3 bovenste weerstandjes rechts verplaatsen naar links, maar mooier is het om dit intact te laten (die dingen kosten 20 cent).

Et voilá, we hebben een 90-0 Ohm tankgever! :D

Als er mensen zijn die opzien tegen het solderen van smd weerstandjes (dit is idd een takkeklusje) of alleen maar een soldeerpook hebben waarmee je dakgoten repareert, dan wil ik dat wel even doen.
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 13:34
Wat ist ie toch slim he. :lol:
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 13:37
Oh joh ik wor bang van me eiges.. :lol:
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 14:29
Das een hele slimme!!!

Dan nog de weerstand zo aanpassen dat hij klopt met de 56/57? ohm die de meter wil zien...
http://www.sengpielaudio.com/calculator-parallel.htm

150 ohm eroverheen en dan kom je in de buurt volgens mij.
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 18:37
Theoretisch zou het 112 Ohm moeten worden maar dat is geen standaardwaarde, en i.v.m toleranties en verloop na 30 jaar zet ik er liever een 15-slagen instelpotje van 200 Ohm overheen. Ik verwacht dat ie dan mooi afgeregeld kan worden op volle tank. Eventueel kan er nog een redelijke elco bij om de slingeringen te dempen.
Maar dat moet ik allemaal nog bekijken als e.e.a is gerealiseerd.
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 26 Jan, 2012 19:20
Met 112 kom ik op 49,9 ohm. Dat zou te weinig zijn.

Met 150 ohm kom ik op 56,25. Dat is dichtbij genoeg en is een standaard waarde toch?
Instelpotmetertje kan natuurlijk ook, kan je nog bijregelen ook.

Elcotje eroverheen kan altijd nog als je de meter teveel vindt slingeren.
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Vrijdag 27 Jan, 2012 10:32
Ja Leon, dat klopt als je uitgaat van 56 Ohm. Maar als de wijzer precies op nul staat meet ik 50 Ohm, vandaar die 112.
Met een potje van 200 Ohm kan ik regelen van 0-62 Ohm, lijkt me wel mooi.

Elcootje zal trouwens niet lukken, bij dit soort weerstandswaardes zit je met 10.000 muF op een tijdconstante van nog maar 1/4 seconde. Moet ik nog verder over nadenken.
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 30 Jan, 2012 16:44
Ik heb ook zo nu en dan gezocht naar een dekselse 90-0 tankgever... maar nooit van gevonden.

was er al wel achter gekomen dat mijn auto helemaal geen enkele tankgever erin heb zitten...

Dus als ik dit zo lees, is het tijd om een 0-90 vriendje te kopen en even heel lief Roel aan te kijken :lol: !
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Maandag 30 Jan, 2012 18:14
Da's raar Tijmen, want het is een keuringseis voor de LPG installatie dat er een niveau indicatie op je tank zit. Hij hoeft niet naar binnen gevoerd te zijn, als je hem op je tank kan aflezen is het ook goed.

Maar als jij zo'n metertje koopt maak ik hem wel achterstevoren voor je hoor :D
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Dinsdag 07 Feb, 2012 12:20
De theorie in praktijk gebracht:
eerst de weerstandjes maar 's solderen.

Afbeelding

Goed controleren of 't wat geworden is..

Afbeelding

Het verdient aanbeveling om ook de volgorde van de draadjes in de doorvoer tule om te leggen, anders kom je ermee in de knoop bij het monteren van het metertje.

Afbeelding

Dan is het klusje geklaard en kunnen we het metertje weer monteren en testen.

Before:

Afbeelding

After:

Afbeelding

Het resultaat daarvan zal moeten wachten tot de volgende update..
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
Volgende

Terug naar LPG

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron