Het Bobine mysterie

Gebruikers-avatar
merk en type auto:
w123 200T
BerichtGeplaatst: Maandag 01 Okt, 2012 22:09
Het mysterie:

De auto start als hij koud is. Dan rij je een stukje of een heel stuk dan zet je hem uit. Dan kan je na 5 minuten nog starten na 10 minuten ook maar na 15 minuten niet meer, na 30 minuten nog niet en na 60 minuten weer wel. Maar dan ook altijd weer wel. En dit doet ie zowel op gas als benzine. Maar dit niet starten als ie warm is dat doet is slechts soms, soms drie keer achter elkaar maar soms ook twee weken niet. Wat is hier aan de hand?
- Is dit de carburateur?
- Is dit de ontsteking?
- Staat ie te rijk afgesteld, zodat ie snel verzuipt?

Op de mercedesfora staan honderden items over niet startende motoren maar mijn specifieke mysterie staat er niet tussen.
Inmiddels maar de bougiekabels en de bougies vervangen want die waren niet al te best. Het lijkt te helpen. Maar na een paar weken begint het toch weer.

Van het voorjaar de carburateur vervangen. Dus daar zal het ook niet liggen maar ik kwam er wel achter dat het stekkertje van de vlotterkamer los hing. Dus misschien toch, maar nee, nadat ik dit had hersteld blijft ie dit doen.

Toen naar Arie en Nico gegaan om te vragen of zij eens naar dit Mysterie willen kijken. Zij hebben een weekje rondgereden en gekeken maar ze deed deze week niets.... Maar toch vonden zij drie dingen die niet goed zaten:
- Het verdelerkapje zat scheef en was een beetje ingesleten,
- De onstekertijd staat iets te laat maar dit kan niet verder worden ingesteld want hij staat al op zn uiterste stand,
- Het stationairtoerental staat wat hoog dus dit teruggesteld.
Deze aanpassingen leken te helpen want weer twee weken rond gereden en niets aan de hand...

Vorige week zaterdag was ik nog even op de club en daar Camiel en Rob dit Mysterie voorgelegd
en Rob zij mischien moet je eens naar je Bobine kijken want als die warm wordt zet ie uit en als er dan een klein scheurtje in zit raakt ie al z´n spanning kwijt.

Dit weekend even langs Arie en Nico om twee gereviseerde remklauwen op het halen en het daarnog even over het Mysterie te hebben en ja hoor, pats! voor het eerst in weken start ze niet als ze warm is! Dus ik de hypothese van Rob verteld en Nico komt aan met een spanningtester en ja hoor geen vonk! Dus toch de Bobine, nu een snel een test met een andere bobine die nico nog had liggen, even aansluiten en Wroem, daar gaat ze! Dus Rob, mijn complimenten voor je analyse!

Inmiddels is er vandaag een bobine bezorgd met de post en die gaan we er maar snel inzetten!

Groet, Steven
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 02 Okt, 2012 06:14
Steven,

Fijn dat het probleen eindelijk is opgelost.

Dat zou ook het probleem van charlie kunnen zijn met zijn 200T?

Tinus
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Donderdag 04 Okt, 2012 10:26
Lijkt me nuttig om een test-bobine op de club te hebben. Altijd makkelijk voor dit soort zaken.
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
w123 200T
BerichtGeplaatst: Dinsdag 06 Nov, 2012 20:25
Zo inmiddels rij ik drie weken rond met mn nieuwe bobine en ze heeft geen last meer gehad van haar 'niet starten met warme motor' dus de kans is wel heel groot dat het idd de bobine was!
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
w123 200T
BerichtGeplaatst: Dinsdag 06 Nov, 2012 20:30
@tinus; ik weet niet meer precies wat charlie had. Maar dat leek me toch meer echt een carburateur probleem.
@roel, ja een testbobine lijkt me idd handig! Want ik dacht altijd dat die dingen of stuk of heel waren maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ze kunnen dus ook een beetje stuk zijn. Alleen volgens mij heb je wel weer verschillende bobines voor W123 serie, heb je dat weer....
Citaat

Terug naar Motor