Tuinpadklus: Kachelkraan vervangen

BerichtGeplaatst: Dinsdag 10 Mei, 2011 22:50
Mannen en meiden,

Ik ben de laatste tijd wat stram in mijn klusbotje. Maar met de aankoop van wrak no. 2, waar ik ook nog eens veel kilometers mee wil gaan rijden, moeten er wat gebeuren anders stranden de goede voornemens voortijdig.
De eerste 2 klussen zijn gepasseerd. Enkele weken geleden remvloeistof vervangen (met dank aan Eric voor het pompen), en afgelopen weekend onder leiding van Gerwin de kleppen gesteld. Resultaat: Uitlaatklep cilinder 4 iets te strak, rest niets aan doen. Verder gekeken naar de afwijking tussen krukas en nokkenas, als maat voor de slijtage van de distributieketting. Op het merkteken op de nokkenas staat de krukaspoelie ergens tussen de 0 en 2 graden. Motor trekt warm goed, start koud direct en het verbruik is ook goed.

Wel is er wat koelwaterverlies. Bij 335.000 km en 27 jaar denk je dan direct aan de waterpomp. Nee, die is droog. Maar aan de rechter kachelkraan (dat is de kraan voor de warmte links) hangt een druppel. Dus het systeem onder druk gezet, maar ben bij 0,7 bar maar gestopt om geen ruzie te krijgen met Arie. De lekkage zelf was eigenlijk niet zo'n probleem. Als een iets lagere vloeistofniveau in de radiator acceptabel is (dat kost wel wat koel capaciteit) dan moet ik op dit moment om de 300 km (2 dagen) een halve liter bijvullen. Veel belangrijker is denk ik het feit dat het systeem geen druk kan opbouwen, en dat dan de koelvloeistof makkelijker kan gaan koken.

Conclusie: Niet te lang mee doorrijden, dus maandag direct een nieuwe besteld. Onderdeel nummer 1238302084, kosten ongeveer 50 piek. En zoals gewoon met dingen die niet op voorraad zijn is het een dag later wel binnen, en kunnen we aan de slag.

Afbeelding

Na thuiskomst eens gevoeld aan de kachelkraan. Die is koud genoeg om aan te werken, zolang je maar niet tegen het kleppendeksel aan komt. Eerst maar eens de leidingen los gehaald.

Afbeelding

Vervolgens moeten de kabels van de stangen worden gehaald. Met beleid, geduld en de hulp van een goede maat schroevendraaier lukt dat wel.

Afbeelding

Dan de kraan zelf van het schutbord af

Afbeelding

En dit zijn de druk-trek stangen die naar de draaiknoppen gaan. De draaiknop aan de bestuurderskant gaat zwaar. Waarschijnlijk is de kraan al een tijdje lek en is er gedurende langere tijd koelwater in de druk-trek stang (noem je dat een bowden kabel?) gelopen, met als gevolg zwaar lopen. Ik heb geprobeerd wat sliconenspray in de kabel te spuiten, en dat lijkt aardig gelukt want de knop draait nu een stuk makkelijker. Natuurlijk wel gezorgd dat er verder geen siliconen door de koets verspreid worden.

Afbeelding

Nieuwe kraan vast op het schutbord, en dan weer met beleid de bediening aansluiten. Waterleidingen in de buurt van de kraan zijn nog redelijk goed, die houden het nog wel een paar jaar uit. En natuurlijk geen vaseline kunnen vinden om de leidingen waterdicht te monteren....dan maar zonder.

Daarna systeem afgevuld en de zaak even onder druk gezet. Geen lekkage meer, druk blijft in het systeem.

Afbeelding

rest alleen nog om morgen in de ochtendspits de rond de kraan verzamelde lucht uit het systeem te rijden (kachelkranen vol open en wat hogere toeren), en daarna het systeem opnieuw afvullen.

Het klusbotjes is weer actief, en dat is een prettig gevoel! Op naar de volgende klus, en dat zou best eens de koppeling kunnen zijn (rammelend toplager).

Caspar

(Natuurlijk daarna even geprobeerd of de oude kraan uit elkaar te halen was....helaas, geen serviceble parts inside....)

Afbeelding
Citaat

Terug naar Motor