Onregelmatig op LPG

BerichtGeplaatst: Vrijdag 19 Nov, 2010 00:58
Sinds 2 weken loopt mijn auto onregelmatig op LPG. Vorige week begon het ineens sterk te verergeren tot een backfire me dwong om de auto achter het huis te gaan onderzoeken / repareren. Ik kwam erachter dat 2 bougiekabels niet klemvast zaten op de bougies (wat de backfire kan verklaren) maar aandrukken hielp niet meer. Dan de zaak maar open maken.
Wat heb ik gedaan?
- nieuwe bougies geplaatst
- nieuwe bougiekabels geplaatst (die sluiten weer lekker strak rond de bougies)
- kleppen gesteld op fabriekswaarde + 0,05mm ivm gas
- nieuw luchtfilter
- nieuwe luchtslang met nieuw overdrukventiel
- luchtschijf van luchtmassameter recht gemaakt (die was krom getrokken door de backfire)

De auto loopt nu weer goed op benzine, maar niet goed op LPG. Ik moet nog kijken of dat zo blijft als de motor warm is, maar lekker is het niet.

Heeft iemand nog enig idee waar ik het kan zoeken?

groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 19 Nov, 2010 06:58
Kom even naar de club, we hebben nu een goeie testkast :ugeek: en kan je per cilinder een diagnose stellen.
Meet van alles dat ding, en zit vol mogelijk heden.
Kom je denk verder mee en kan je alles goed afstellen.
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin

merk en type auto:
mb230t
BerichtGeplaatst: Vrijdag 19 Nov, 2010 15:28
morgen naar de club komen!
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 19 Nov, 2010 23:57
Als ik in de buurt zou zijn geweest, zou ik zeker even langs de club komen, maar ik ben in Enschede.... beetje ver. Volgende week ben ik weer in de buurt. Ik zou eigenlijk afgelopen weekeinde langs willen komen, maar toen reed de auto eigenlijk helemaal niet. Na de genoemde vervangingen en reparaties loopt de motor in ieder geval weer redelijk / goed op benzine.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 20 Nov, 2010 00:04
Overigens ben ik vandaag vol goede moed naar Enschede gereden. Het verschil in klepspeling (+0,05mm) zou met een warme motor, geen verandering meer moeten uitmaken.

Gestart op benzine en op de snelweg overgeschakeld op LPG. Op snelheid ging dat goed. Probleem werd de file na ong 80 km snelweg. Motor goed op temperatuur, maar op gas leek deze op minder dan 6 cylinders te lopen. Onregelmatig, maar bleef wel (net) lopen. Toen een knal, maar deze was vermoedelijk door LPG in de hete uitlaat. Direct overgeschakeld op benzine en dat ging weer goed.

Na een km of 15 weer terug naar gas en op snelheid ging dat weer goed. In Enschede aangekomen, terug op benzine.

Kortom alles lijkt redelijk te werken zolang ik op benzine rij. Schakel ik over op gas, dan lijken niet alle cylinders mee te doen.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 20 Nov, 2010 02:33
op zich herkenbaar, of ik precies hetzelfde heb of niet kan ik niet zeggen.
Ik ben er al veel langer mee bezig dat ie de ene keer goed loopt en dan later weer niet.

Tijd goed gereden op lpg, altijd eerst even starten op benzine, dan start hij ook in 1x hoe koud het ook mag zijn. en dan als ik ga rijden over op gas soms na 1 minuut soms na 2-3 minuten hangt beetje af van hoe koud en druk het is, als ik namelijk naar gas overgeschakeld heb wil ik liever eerst even een minuutje met wat snelheid kunnen rijden dan stil te staan bij een stoplicht, want dan pruttelt hij mij nog teveel.

Van de week startte ik gelijk op lpg en dacht ach zal niet veel uitmaken en erna gelijk toch weer gedonder dat ie pruttelt bij stilstaan of zelfs afslaat of als ik optrek ineens gelijk stilvalt. Vandaag reed ik weer weg en moest ik erna de snelweg op waarvan ik wist dat file stond. Dus eerst een stukje gereden tot vlak voor de snelweg dat hij warm was gelopen want dan begon vooral dit gezeur. Motorkap open en even aan de schroeven gedraaid en vooral de stationair tot hij wat hoger liep en gelijk een stuk zuiverder en erna ging het weer prima.

Als je een keer naar de club komt laat het maar even weten, dan zorg ik dat ik er ook ben. Want ik vermoed dat we beide dezelfde problemen hebben. Ik heb ook een lijst gemaakt van punten die ik wil doen in de hoop eindelijk er totaal vanaf te zijn.

Klachten:
- Sputteren bij start of overschakelen naar lpg
- Tikkend geluid vanaf motorblok
- Toch wel een beetje nat motorblok (olielek)
- Sludge bij het luchtfilter

o Met schroevendraaier horen waar getik precies vandaan komt (of dat toch de 2 niet verder te te stellen kleppen zijn)
o Dunnere plaatjes plaatsen (vanwege dat ik 2 uitlaat kleppen niet verder kan stelen)
o Kleppen vervolgens opnieuw stellen
o Onder de motorkap compleet reinigen en met remmen reiniger op de slangen spuiten om te zien of er reactie van motor is. Misschien dat er een vacuumlek is.
o Choke nakijken of deze normaal werkt
o Reinigen Stappenmotor
o Reinigen Motorblok - Forte motor flush / Tecflow
o Vervangen luchtfilter
o Vervangen verdelerkap
o Vervangen oliefilter
o Vervangen motorolie

Dus dat zijn een aantal dingen waarvan ik toch wel hoop dat ie dan lekkerder en soepeler van gaat lopen.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 20 Nov, 2010 02:38
heb je trouwens ook last met vochtig weer?

Want als ik alle je posts bij elkaar optel lijkt dit PRECIES op de problemen die ik ook had en soms nog heb.
Met slecht weer bijvoorbeeld reed die helemaal slecht, rotor vervangen en dat scheelde ook echt heel veel, die was best roestig namelijk.

Ik ga in ieder geval alle bovenstaande punten uitvoeren zo snel mogelijk en laat ik je hier wel weten of het zaken oplost.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 20 Nov, 2010 11:14
Tristan,

Ik maak graag gebruik van je aanbod om dat samen eens na te lopen. Ik ga proberen om aanstaande zaterdag naar de club te komen.
Wat vocht betreft; ik heb de verdelerkap niet open gehad, maar deze heb ik een jaar geleden, samen met de bobine, bobinekabel en rotor vervangen, dus ik vermoed niet dat het daar aan ligt. Maar ik maak de kap nog wel eens even open.

groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 21 Nov, 2010 13:45
sludge in je verdamper?
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 22 Nov, 2010 15:35
Bijgaand lpg verhjaal uit de Koerier van de W123 club NL.
gr
Joop
Bijlagen
De Koerier lpg verhaal a.jpg
Citaat
Volgende

Terug naar Motor