Kettingspanner controle

BerichtGeplaatst: Vrijdag 16 Jul, 2010 12:13
Goede middag!

Nu het heerlijke warme weer over is, mocht ik weer terug naar Nederland uit het regenachtige (het is er zomer als de regen warm is) Schotland.

Morgen wil ik weer naar de club, heb een puntje gevonden wat aandacht verdient.

Volgens mij zit er een lichte tik in mijn ketting spanner, ook lekt er een heel klein beetje olie uit. Is er morgen iemand die deze ketting spanners vaker gecontroleerd heeft?

Ook heb ik nog steeds een raamrubber in de kofferbak liggen, wanneer schikt het de experts om te assisteren /commentaar te leveren ;)

Groet Gerwin,
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 16 Jul, 2010 14:51
Nico is geloof ik aanwezig om commentaar te geven :shock: op je raamrubber montage.
Ik neem morgen ook die verstuivers mee waar je belangstelling voor had.
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 16 Jul, 2010 22:30
brianm heeft laast nog zijn kettingspanner vervangen.

Waar lekt het ding olie dan? aan de buitenkant?

De kettingspanner heeft een veer en is bovendien met olie gevuld. De kettingspanner heeft een raster waardoor hij wel vooruit kan, maar niet achteruit.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 17 Jul, 2010 09:35
Heey Govert,

Hij lekt een beetje olie aan de buitenkant'.

Groet Gerwin,
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Jul, 2010 21:00
Dat hoort niet, vreemd is het wel. Als het eenmaal goed is vastgezet, zou je niet verwachten dat het plotseling gaat lekken.

Vervangen is beschreven op de Werkplaats CD, zie hier:
http://mercedes.thatchermathias.com/Ind ... Engine.htm
dan werkje 05-310 selecteren.
Voor het monteren van een nieuwe spanner moet de spanner met olie gevuld worden. Daar schijn je een persje of iets dergelijks voor nodig te hebben.

De werking van de spanner wordt er ook uitgelegd.
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 28 Jul, 2010 12:06
Beste Govert,

Zaterdag twee weken terug hebben Brian en ik de spanner gecontroleerd, er zit geen speling in. Het lekken van de olie op het blok is minimaal, meer zweten. Ook de kleppen zijn dezelfde dag gesteld en staan goed, er viel niet veel te stellen (interval 15000km) . De verstuivers heb ik gecontroleerd door te luisteren en de leidingen te voelen. Ook hier geen rare dingen. Toch hoor in een raar licht tikken, enig idee wat het zou kunnen zijn? Mijn volgende stap wordt waarschijnlijk om de verstuivers eruit te halen, brandplaatjes vervangen en op de afperspomp testen. Wanneer kom je weer langs in Pijacker?

Groet Gerwin
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 28 Jul, 2010 22:46
Je kan nog even controleren of het een dieseltik is door de verstuiverleidingen een voor een los te draaien.

Of je draait de motor rond op de startmotor (de pomp in stop zetten) en probeert te horen of de tik dan blijft. Met de startmotor kan je een minuutje draaien. Eventueel de gloeibougies losdraaien om wat meer snelheid te krijgen.

Verkeerde pomptiming kan ook wat dieselklop geven. De laatste tijd toch veel diesels tegengekomen met een verkeerde timing. Alleen die van Eric was goed.

De kettingspanner heeft een dichtring, die kan je vervangen zonder de hele kettingspanner te verwijderen. Je hoeft dan alleen de grote moer los te halen.

De volgende twee weekenden (31 juli en 7 augustus) ben ik er niet. Wellicht lukt 14 augustus.
Citaat

Terug naar Motor