Onregelmatig lopende motor M110

BerichtGeplaatst: Maandag 14 Jun, 2010 09:07
Na afgelopen zaterdag de voorontsteking te hebben afgesteld (min of meer) blijft de auto onregelmatig lopen. Na diverse gesprekken ligt de oorzaak waarschijnlijk bij de kleppen. In ieder geval is de laatste uitlaatklep niet meer op de minimale speling van 0,25 te stellen (komt niet verder dan 0,13) waardoor die bij een warme motor wellicht niet helemaal meer sluit.
Definitief weet ik dat natuurlijk pas na een compressietest. Ik heb een compressiemeter gevonden in Enschede waar ik vandaag naar toe ga. Nieuw apparaat bij Heron Automaterialen voor €32,-
Verder heb ik de Mercedes Sloperij (ook in Enschede) gesproken die een ruilblok voor me heeft. Montagekosten voor het ombouwen wordt aangegeven voor €300,- en ongeveer 2 dagen. Voor dat geld en die tijd ga ik dat niet zelf proberen. Er zullen waarschijnlijk nog wel wat kosten bij komen, maar als ik onder de €1000,- blijf met een (goed werkende) ruilmotor, dan ga ik dat wel proberen. Ik neem dan wel de oude motor ook mee, zodat ik die eventueel, op een rustig tempo, kan (laten) reviseren.

Natuurlijk kan ik pas definitieve prijsafspraken maken als de auto daar is, maar voorlopig ziet het er, naar omstandigheden, niet al te slecht uit.

Nog even een vraagje over het meten van de compressie. Ik weet niet of de meter een inschroefprobe heeft of eentje die er op gedrukt moet worden, maar moet de compressie met een draaiende motor getest worden? Of is starten voldoende?

Groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 14 Jun, 2010 11:34
Hoi Fernando,

Ik weet niet hoeveel haast je ermee hebt, maar ik heb een gewone en een schrijvende compressiemeter in de kofferbak liggen.

Het idee is dat je motor goed warm is, alle bougies eruit zijn (evt de zekering van je brandstofpomp even los) en je de compressiemeter in het bougiegat steekt. Daarna starten totdat de waarde op de meter niet meer verder oploopt. En dat herhaal je 6 keer.

Wil je nu echt weten waar het euvel zit, haal dan geen compressiemeter, maar een cilinderlektester.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 14 Jun, 2010 13:01
Hi Leon,
Ik lees dit bericht nu net en heb zojuist een compressiemeter gekocht. Woensdag (of donderdag) ga ik de compressie meten en kijken of er verschillen zijn. Weet iemand de waarde die de compressie moet hebben bij een goede motor? Ik zal in ieder geval de gemeten waarden noteren en hier op het forum weergeven. Bedankt voor de tips in ieder geval. Zit de zekering van de brandstofpomp bij de rest van de zekeringen in het kastje linkvoor onder de motorkap?

groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 14 Jun, 2010 20:10
fernando

als ik in jouw schoenen stond had ik precies hetzelfde gedaan
omdat je gewoon niet te lang zonder auto kan ik heb de luxe dat ik er
een andere auto naast rijd
ik wens je veel succes met de ruilmotor

groet nico
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 16 Jun, 2010 20:39
Morgen ga ik de compressie meten. Ik heb een compressiemeter van Hella die op de plek van de bougies gedraaid moet worden.

Nog even een vraagje... Weet iemand wat de druk moet zijn van een goede motor? En waar zit de zekering van de brandstofpomp?

Morgen de waarden van de meting

Groet,
Fernando
Bijlagen
foto.jpg
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 16 Jun, 2010 21:36
Heb je hier wat aan.

tinus
Bijlagen
1.jpg
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 16 Jun, 2010 21:39
Hi Tinus,

Dank je.. ik denk dat hier 9 bar bedoeld wordt?

Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 16 Jun, 2010 23:09
Nog wat gevonden.

moet nog de compressie testen...compressiemeter was zoek,
ik hou jullie op de hoogte, wat zijn de uiterste waardes voor de compressie bij een w123 280e? de specificaties zeggen minimaal 8, normaal 10 a 12 en onderling verschil max 1.5.....

tinus
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 17 Jun, 2010 12:09
Fernando,

Absolute waarde van de gemeten compressie is wat minder belangrijk, is in hoge mate afhankelijk van de manier van de omstandigheden (temperatuur motor en de snelheid waarmee de zaak rond gaat op de startmotor) en gebruikte apparatuur apparatuur. Veel interessanter zijn de verschillen in gemeten waarden per cilinder. Zie voor de verschillen het staatje van Tinus.

Caspar
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 17 Jun, 2010 12:16
Nou de meting is gedaan hoor, pffff

Hier is de uitslag van de meting
Cylinder 1: 12
cylinder 2: 12,5
cylinder 3: 12,5
cylinder 4: 12
cylinder 5: 11
cylinder 6: 0 !!!

Uitslag lijkt me duidelijk. Geen compressie op de 6de cylinder en nr 5 zit op het randje van de tolerantie.
Dat wordt dan toch een andere motor.
Citaat
Volgende

Terug naar Motor