M110 motor op 4 pitten?

BerichtGeplaatst: Maandag 07 Jun, 2010 08:25
Afgelopen week heb ik weer een stukje op benzine gereden met een goed warme motor. Na het terugschakelen naar gas leek de motor niet meer op alle cylinders te lopen en dit is niet meer over gegaan. Ik heb, thuis gekomen, de bougies vervangen omdat er een paar bij waren die een beetje ingebrand waren en waarvan de elektrode afstand niet meer klopte (te klein). Vervolgens heb ik de kleppen gecontroleerd en bijgesteld, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Heeft iemand enig idee of suggestie?

groet,
Fernando

ps. vorig jaar zijn de volgende items vernieuwd, bougiekabels, verdelerkap, rotor, bobinekabel, bobine dus ik denk dat het niet aan het hoogspanningsdeel ligt.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 07 Jun, 2010 15:49
Ik denk dat het juist wél aan het ontstekingsgedeelte ligt.

kijk, er is maar 1 punt waar je gas naar binnen komt en vanaf dat mengstuk gaat het het spruitstuk in, en als daar problemen mee zouden zijn dan doet geen enkele cilinder het (goed). Heb je op benzine hetzelfde probleem, of is het alleen gas?

Weet je om welke cilinders het gaat? (voel eens aan de uitlaatspruitstukken als ie net gestart is welke er achter blijven qua warmte) en wissel dan eens kabels om om te kijken of het probleem meeverhuist.

Check ook eens de rotor en verdeelkap goed, en de aansluitingen naar de kabel en naar de doppen.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 07 Jun, 2010 20:17
Nou ben ik wel van de Diesel, maar toch een note...

Kabels omruilen gaat niet werken. De ontstekings volgorde is een vast gegeven en die veranderd wanneer kabel van Cyl 1 bv op Cyl 4 terecht komt. In dit geval zal de moter nog beroerder lopen. Wel zou je een volledige kabel kunnen wisselen. In dit geval ook dus de kabel van cyl 1 losnemen op de bobine en bougie en hiervoor in de plaats de kabel van cyl vier weer verbinden met bougie 1 en bobine aansluitpunt 1. Waarschijnlijk is dit ook wat Leon bedoeld...

Groet Gerwin
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 07 Jun, 2010 22:30
Ok, heb vandaag geen mogelijkheid meer voor gehad om het te testen. Misschien zijn het toch de bougiekabels, hoewel die in januari 2009 vernieuwd zijn. De kabels zouden het toch langer dan 20.000 km moeten volhouden, zou je denken he. Maar als dat het is, dan is het probleem snel verholpen. Morgen zal ik het testen.
Kan het zijn dat de inspuitunits verstopt zijn? Zo ja, hoe maak je die schoon?

groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 07 Jun, 2010 22:34
Overigens doet het probleem zich zowel voor op gas als op benzine.
Even het volledige scenario: Ben met volle tank gas vertrokken uit Enschede (op gas) en de motor liep prima. Heb bij A'dam (160 km verder) overgeschakeld op benzine (motor loopt nog steeds prima) en bij Leiden (na 45 km op benzine) heb ik weer terug geschakeld naar gas. Toen begon het probleem. Sindsdien loopt de motor niet meer goed. Ik kan er nog wel mee rijden, maar bij stationair slaat de motor af.
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 08 Jun, 2010 12:00
ah... zou het kunnen zijn dat je een backfire hebt gehad? En bijv. je luchtweger beschadigd is, of er een slang losgeschoten is?

@gerwin: ik bedoelde ook de hele kabel omwisselen idd.
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 08 Jun, 2010 13:14
Heb zojuist alle bougiekabels los getrokken van verdeler en bougie en ohms doorgemeten. Kwam op waarden van 0,9 tot 1,1 (de hogere waarden voor de langere kabels) Er zit dus geen draadbreuk in. Toen heb ik de motor gestart en aan het uitlaatspruitstuk gevoeld of één van de uitlaten achterbleef qua temp, maar dat bleek niet het geval. Overigens leek de motor wel wat minder onregelmatig te lopen dan vorige week. Maar de temp geeft aan dat alle cylinders mee doen, dat alle bougies in basis werken en dat de brandstoftoevoer in principe ook werkt.
De laatste keer in Pijnacker heeft Leon vastgesteld dat de voorontsteking niet goed staat, dus die moet nog worden bijgesteld. Misschien dat dat ook nog helpt.

Een backfire heb ik niet gehad en de luchtmassameter is nog vlak (voor zover ik 'm kan zien zonder het luchtfilter te verwijderen). De luchtinlaatslangen zitten ook allemaal goed vast.

groet,

Fernando

P.S. Ik kom zaterdag in ieder geval even langs in Pijnacker
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 08 Jun, 2010 17:45
fernando

weet je nu wel aan welke kant van de nul je moet zitten
voor de vooronsteking dan zouden we dat zaterdag
kunnen testen

groet nico
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 09 Jun, 2010 11:18
Ja dat weet ik :-)
Ik heb het er de vorige keer met Leon over gehad en ik moet het 10 graden punt rechts van het nulpunt. Met een rechtsom draaiend vliegwiel komt de rechterkant eerder voorbij het nulpunt dan de linkerkant. Bij een voorontsteking van 10 graden moet ik zorgen dat het 10 graden punt rechts van de nu tegenover het merkteken komt te staan.

Ik ga nog even kijken of ik de gradenverdeling een beetje zie en dan alvast wat afstellen.

groet,
Fernando
Citaat
BerichtGeplaatst: Woensdag 09 Jun, 2010 17:09
fernando

dat lijkt me een goed plan en dit is informatie
waar ik straks ook wat mee kan
VOORONTSTEKING RECHTS VAN HET NULPUNT
ben benieuwd wat er uit komt misschien kleppen
die niet lekker meer sluiten
Citaat
Volgende