tik in de motor 300d turbodiesel

BerichtGeplaatst: Zondag 23 Mei, 2010 18:37
mijn beroemde tik zit nog steeds in mijn motor
vandaag de kettingspanner vervangen, maar helaas
compressiemeting was goed, verstuivers gereviseerd, inspuiting goed gezet, motorolie vervangen, kleppen gesteld
met de stetoscoop geluisterd maar geen duidelijke plek kunnen vinden
nu alleen nog een voorkamer vervangen................mischien
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 23 Mei, 2010 19:44
Schiet mij maar lek.
A.s zaterdag misschien toch nog eens goed luisteren op de club
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 24 Mei, 2010 16:36
hey brianm

dat is wel om simpel van te worden zeg
als je hulp nodig hebt demonteren ben ik goed in
opbouwen weet ik nog niet
maar dat zal ook wel goed komen

groetjes
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 24 Mei, 2010 21:55
de tik is in ieder geval wel zachter geworden, de kettingspanner was wel defect, er zat speling op
de nieuwe houd de ketting nu goed strak
ik blijf ermee scheuren, niks gaat kapot? rijdt gewoon 150 ermee
groet brian
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 25 Mei, 2010 23:06
Eerst zal je nog moeten vaststellen of de ketting niet te lang is en je moet nog vaststellen of er een verzet op je nokkenas zit. Als de ketting zo'n tien graden is verlopen dan helpt een kettingspanner ook niet meer.

Je zou voor de aardigheid de verstuivers van cylinder 1 en 5 kunnen omwisselen (wel nieuwe brandplaatjes gebruiken).

Voorkamer zou ook kunnen, heb je wel speciaal gereedschap voor nodig om te kunnen trekken en plaatsen.

Op het Youtube-filmpje is nog een suggestie binnengekomen: de zuiger komt tegen de klep. Aangezien de zuiger wel erg hoog komt, niet helemaal onmogelijk.

Wiebren suggereerde nog de lagering van de nokkenas, motor laten lopen, schroevedraaier op het nokkenashuis door olievuldop eraf te halen.

Trouwkoets suggereerde nog de waterpomp aan de hand van een soortgelijk verhaal bij een 280E.
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 27 Mei, 2010 21:34
hallo govert
bedoel je met een verzet dat de nokkenas is verschoven tov het tandwiel ?
de kettingspanner zit nu strak tegen de geleider aan en er zit geen speling op de ketting
de kettingspanner kan nog heel ver naar buiten
het geluid op het hitteschildje is nu veel minder , het klinkt nu meer als een harde dieselklop
ben er zaterdag weer even tot 1330
groet
brian
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 27 Mei, 2010 21:43
Mischien toch even waard om te vermelden: na haar winterslaap van een paar maanden heb ik mijn 200 met M102 gestart, en er waren harde klappen te horen!
Ben me echt te pletter geschrokken, het alsof de motor finaal in de prak liep, dacht eerst een de nokkenas ketting spanner die zonder oliedruk stond.

Dat geluid ebde langszaam binnen een paar minuten weg en heb er verder geen aandacht aan geschonken, maar toch als je langs een muur of iets reed wat het geluid van de motor weerkaatste was er een flinke tik te horen als je boven de motor luisterde eigenlijk niet goed te traceren.

Laatst sprak een oude rot auto monteur mij aan die de motor op afstand hoorde lopen en die zei "ik hoor iets vreemds aan die motor" waarop ik antwoorde, ja dat klopt er zit een scheur in het uitlaat spruitstuk tussen de 3 en 4 de cilinder, maar dat hoor je maar heel even na het starten.

Om een lang bericht kort te maken de motor kap ging open en de motor werd gestart en wat bleek de pakking van het uitlaat spruitstuk tegen het blok vertoonde een uitblaas plekje, nauwelijks te zien maar goed te horen!
Pakking vervangen en probleem opgelost........

Misschien bij jouw ook zo iets?
Citaat
BerichtGeplaatst: Donderdag 27 Mei, 2010 22:30
brianm schreef:hallo govert
bedoel je met een verzet dat de nokkenas is verschoven tov het tandwiel ?
de kettingspanner zit nu strak tegen de geleider aan en er zit geen speling op de ketting
de kettingspanner kan nog heel ver naar buiten
het geluid op het hitteschildje is nu veel minder , het klinkt nu meer als een harde dieselklop
ben er zaterdag weer even tot 1330
groet
brian

De verzetten verschuiven inderdaad de nokkenas t.o.v. het tandwiel. Er zijn vier verzetten mogelijk, maximum verzet is 10 graden, je "verplaatst" daarmee de kettingverlenging van de distributiezijde naar de kant van de kettingspanner. Getuige ook het grote inspuitmomentverloop is het niet onwaarschijnlijk dat er zoiets is geïnstalleerd. Zie ook het topic op Mercedesforums:
http://z4.invisionfree.com/Mercedesforu ... topic=2951

Maar zit de nieuwe kettingspanner op dezelfde positie als de oude? Het is op zich vreemd als de nieuwe kettingspanner minder ver spant, want hoe kon de vorige spanner wel zo ver komen?

Verder gewoon stuk voor stuk de mogelijkheden aflopen.
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 28 Mei, 2010 13:22
Hier de leek,

Tijdje geleden heb ik een link naar een discussie op het KK forum gepost, volgens mij in het verslag van april. Iemand had een M110 met een tik, na het vervangen van de waterpomp was die geheel weg. Nu is een M110 geen OM617a, maar volgens mij wel dezelfde waterpomp.

Caspar
Citaat
BerichtGeplaatst: Vrijdag 28 Mei, 2010 22:09
ik heb gevonden hoe het verzet eruitziet
4, 6 ,8 en 10 graden
Bijlagen
verzet.JPG
Citaat
Volgende

Terug naar Motor