BMW V8 ombouw

Beschrijf je project, je hoop en je plannen..
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:22
Hallo allemaal hierin zal ik de tot nu toe geplaatste berichten die ik al op het BMW forum heb staan hierheen kopieren zodat jullie niet te veel hoeven te klikken :D Helaas worden de foto's hierbij niet mee gekopieerd. Zal ze als ik wat meer tijd heb als nog bijvoegen.

Helaas kan ik hierdoor niet garanderen dat dit de meest up-to-date versie is. Voor de zekerheid kan je altijd even hier kijken:
http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=5899&p=53742#p53742
Laatst gewijzigd door Joost op Donderdag 06 Jun, 2013 22:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren!"

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:23
Een tijd geleden kwam een klasgenoot met de mededeling dat hij een m60b30 blok met automaat "over" had. Ook vertelde hij dat deze in te bouwen was in mijn e30 touring. In kon dit blok voor een mooi prijsje overnemen. Eerst leek me dit een lastig iets en had ik er niet zoveel zin in, maar na wat filmpjes bekeken te hebben leek het me toch wel een leuk project.

Na wat research bleek dat de automaat moeilijk over te bouwen was dus moesten we op zoek naar een bak. Tot onze grote schrik koste een losse versnellingsbak een hoop geld (ten minste €500 zonder koppeling,vliegwiel enz). Daarom gingen we op zoek naar een donor auto. Eerst vooral in Duitsland, maar dat was allemaal verweg (tegen polen of Oostenrijk). Uiteindelijk zat ik me te bedenken dat noord-frankrijk ook helemaal niet ver weg is dus gingen ik daar ook eens zoeken.

Uit eindelijk heb ik daar een E32 730i V8 in technisch goede staat gevonden. En het was maar 300km ver weg dus dat was goed aan te rijden. Met handbak! Enige was dat de koppelingscilinder lekte oid maar deze had de oude eigenaar al gedemonteerd.

Hoe de BMW in frankrijk in de schuur stond:
Afbeelding

Oude eigenaar hielp ook mee met oplieren, deze was wel een beetje emotioneel omdat hij er vanwege rugklachten na 6 jaar niet meer aan kon werken.
Afbeelding

Na 3km rijden de boel nog even controleren en bijspannen
Afbeelding

Interieur:
Afbeelding

Nu staat de auto dus in de beunschuur. De onderdelen die ik inmiddels heb zijn:
- M60B30 blok + bak
- Motorsteunen (300mm.de)
- Spacers (300mm.de)
- Radiateur (E28 535i)
- Rembekrachtiger
- Cardan-as (E36 325td(s))

Zondag en maandag gaan we weer verder beunen dus zal rond die tijd wel weer een update plaatsen
Laatst gewijzigd door Joost op Vrijdag 07 Jun, 2013 19:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren!"

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:25
Vandaag weer heen en weer geweest helaas hadden we maar 4uur de tijd, dus dan kan je niet echt meters maken, zeker als je eerst nog de bende van de vorige keer op moest ruimen xD

Maar na een uur opruimen en auto's verplaatsen hebben we de E32 binnen geplaatst en op bokken gezet. Uiteraard eerst de beloofde foto met de E30:
Afbeelding
Afbeelding

Km-stand en stationair toerental bij een warme motor :
Afbeelding

Eerst maar eens de auto op blokken gezet. Bij gebrek aan een brug is het toch wel handig als die iets hoger staat, zodat je er ook vanaf onder makkelijk bij kan. Gelijk even onder de auto gelegen, en moet zeggen dat het niet tegenvalt kwa roest, maar het had beter gekund.

Ook de kappen die op de motor zitten zijn niet in al te beste conditie, paar scheuren en krassen. Moet even kijken of ik er nog ergens een paar nette kan vinden.
Afbeelding

Ik ga volgende keer in iedergeval een normaal fototoestel meenemen, want de camera van een iphone 3gs is ook niet alles
Laatst gewijzigd door Joost op Vrijdag 07 Jun, 2013 19:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:26
Vandaag de de draagarmrubbers maar eens vervangen. Had al een tijdje geleden een nieuw setje gekocht.

Oude kwamen niet heel makkelijk van de draagarm af, dus heb eerst de buitenste ring afgescheurd en toen de binnenste metalen ring doorgeslepen. Daarna nog even met een beitel en hamer rammen en toen was die eraf:)

Ben alleen vergeten een foto te maken van hoe de nieuwe eronder zitten Die komen volgende week ;)

oude (ingespoten met wd40). als je goed kijkt zie je dat die begint te scheuren
Afbeelding

Nieuwe, nog voordat die geperst was:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joost op Vrijdag 07 Jun, 2013 19:59, in totaal 1 keer gewijzigd.

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:27
Kleine update wat late update.

Afgelopen zondag hebben we het hele blok losgehaald. Met andere woorden;
- Elektra
- Waterleidingen
- Airco-compressor los
- Radiateur eruit

Enige wat we nog moeten doen is de stuurbekrachtiging loshalen en aan het einde van het uitlaatspruitstuk bij de flens de bouten doorslijpen. Deze zaten zo vast dat ze niet los te krijgen waren, en op het spruitstuk bij de kop kan je er niet bij helaas:(
Helaas is ons rooster weer eens gewijzigd, dus kunnen we niet meer elke maandag beunen Het schiet allemaal niet erg op zo, maargoed ik heb er ook geen haast mee

We proberen het aircosysteem niet uit elkaar te halen. Mocht er dan ooit nog eens een restauratie komen, dan hoeven we niet eerst het systeem bij te vullen. (en het gas is ook niet echt lekker voor de gezondheid)

Voordat we begonnen:
Afbeelding

Toen we (bijna) klaar waren:
Afbeelding

Airco-compressor los (foto moet je in gedachten even 180 graden rond draaien):
Afbeelding

Verder heb ik vandaag nog gekeken in hoeverre de koplampen van de E32 op de E30 gezet konden worden. De lampen zelf zijn het zelfde maar de armaturen zijn anders. De lampen zitten met een soort van draaideindes en plastic-klemmen gemonteerd. Ik wist niet zeker hoe ik dit los kon halen zonder het te slopen, dus ik heb het geheel maar lekker laten zitten.

Weten jullie misschien hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ook kwam ik onder de koplampen dit stekkertje met afdekkapje tegen. Jullie weten vast ook wel waar dit normaal gesproken voor wordt gebruikt? Zat zelf te denken aan de reinigingsinstallatie, koplamphoogte verstelling of de mistlampen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joost op Vrijdag 07 Jun, 2013 20:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:28
Nou, na lange tijd eindelijk weer eens een update!

Dinsdag een lange middag/begin van de avond in Brabant bezig geweest, en met resultaat!
Het blok is eindelijk uit de E32 en dinsdagavond heb ik deze naar mn nieuwe sleutelplek in Benthuizen gebracht!
Dit is voor mij een stuk dichterbij dus nu kan ik elke woensdagavond en zaterdag middag lekker klussen.

Met het eruithalen hebben we de auto opgekrikt, bokken onder de voorste krikpunten, krik onder het subframe en motortakel aan de motor. Subframe,veerpoten, remklauwen, abs-sensoren, en alles wat verder aan de auto zat losgemaakt. Daarna krik en motor laten zakken tot op de grond en de auto over het blok heen tillen.

Hier een foto van het blok met de E32 in de lucht:
Afbeelding

blok in de Vito van mn schoonouders
Afbeelding

Omdat het een sleutelclub is heb ik ook een deadline op moeten geven. Deze heb ik voor mezelf gezet op 1 september. Dit is slechts een indicatie, maar het houdt je in ieder geval wel gemotiveerd!

Gisteravond ben ik bezig geweest met het een en ander schoon maken. Hieronder een paar foto's, ben begonnen bij de bak en nog niet heel veel verder gekomen nog.
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Gelukkig is het vrij makkelijk schoon maken.

Verder binnenkort even de volgende onderdelen bestellen/vervangen voordat t blok in de E30 gaat:
- kleppendeksel pakking cil 1-4
- kleppendeksel pakking cil 5-8
- multiriem
- PCV klep
- Oliefilter
- waterpomp
- thermostaat
- Motorrubbers
Laatst gewijzigd door Joost op Zondag 16 Jun, 2013 14:56, in totaal 2 keer gewijzigd.

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Donderdag 06 Jun, 2013 22:28
Afgelopen week niet stil gezeten:

Zaterdag beetje verder gegaan met schoonmaken, daarna de airco/motorsteun verwijderd en de nieuwe gemonteerd. Was laat en heb niet veel kunnen doen helaas. Hier wat foto's.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Woensdag had ik iets meer de tijd, dus iets meer kunnen doen.

Eerst de carterpan los gehaald om te kijken of de oliepomp al los aan het lopen was. 1 boutje zat nog goed vast, de andere twee kon ik een halve slag geven. Had alleen geen locktight bij me en er moet zoiezo een nieuwe pakking tussen dus zaterdag even de onderdelen meenemen en t zooitje weer terug zetten.

Wel viel me op dat de ketting tussen de krukas en de oliepomp nog al los zat (te zien op de foto).
Weet een van jullie misschien of en zo ja hoe deze gespannen wordt?
Afbeelding

Ook de carterpan nog schoon gemaakt. Heb ook de resten van de pakking nog verwijderd, maar hier is geen foto van.
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Verder de PCV-klep los gehaald (helaas een torxje dolgedraaid dus die moest uitgeboord worden ) en even uit elkaar getrokken om te kijken hoe zoiets in elkaar zit. Rubbers waren al aardig uitgedroogd, dus zeker de moeite waard om te vervangen.

Rubber in het kapje:
Afbeelding

Veer met rubber:
Afbeelding

Verder de kleppendeksels eraf gehaald. Deze heb ik vandaag op school gestraald. Heb er nu 1.5 gedaan (de onderste helft van de linker was geen tijd meer voor ) Maar resultaat mag er wezen. Misschien dat ik ze morgen al kan spuiten.

De enorme (dubbele) ketting:
Afbeelding

Kleppendeksel bovenkant:
Afbeelding

Kleppendeksel onderkant:
Afbeelding

Voor/Na het stralen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joost op Zondag 16 Jun, 2013 14:59, in totaal 1 keer gewijzigd.

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
MB 280CE
BerichtGeplaatst: Maandag 10 Jun, 2013 20:32
Leuk hoor Joost, dat wordt wel wat!
Succes ermee, we zien je wel weer op ons kluppie!
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Zondag 23 Jun, 2013 21:44
Weer eens een update:

Afgelopen tijd bezig geweest met kleppendeksels, onderdelen, oliepomp en motorsteunen. Tijd om achter de pc te zitten is er helaas niet veel de laatste tijd. Aangezien het einde van het schooljaar weer nadert wat allerlei verslagen, presenties en het afronden van projecten met zich meebrengt.

Vanavond heb ik eens even tijd vrijgemaakt om wat foto's te uploaden en jullie te updaten.
Voordat ik de kleppendeksels terug kon plaatsen, eerst een zooitje pakkingen besteld:
Afbeelding

En voor de carterpan:
Afbeelding

Eerste eens een foto van hoe het kleppendeksel was:
Afbeelding

Eerst het rechter deksel en bobines gemonteerd:
Afbeelding

Vervolgens de afdekkap:
Afbeelding

Toen de linkerkant:
Afbeelding

Ook de sensor vervangen waar Stefan van het E30 forum me op tipte:
Afbeelding

Wilde deze o-ringen vervangen omdat die pijpjes die daar opzaten los waren geweest:
Afbeelding

Ik had eigenlijk gehoopt dat dit soort van huis erop kon blijven zitten maar helaas moest deze los. Dus kon weer naar de dealer voor nieuwe pakkingen etc. hoop deze volgende week weer terug te kunnen monteren.

Ook de waterpomp, thermostaat en het thermostaathuis terug gemonteerd, heb hier helaas even geen foto van :(
(is wel te zien op de foto van het rechter kleppendeksel met de afdekkap)

Nieuwe PCV klep:
Afbeelding

Deze is inmiddels ook vervangen, en voor de gein heb ik de oude uit elkaar gehaald:
Afbeelding
Afbeelding

Marcel van het E30-forum is ook even langs geweest en heeft me geholpen met het aanpassen van een bestaande motorsteun. Dit was nodig omdat daar oliekanalen doorheen liepen en omdat de nieuwe steun ernaast moest gaan passen. Kon deze helaas niet zelf afslijpen, want toen Marcel me zag klungelen heeft die zelf maar een overal aangetrokken en het zelf gedaan :D
Afbeelding

In de vorige foto's was te zien dat de ketting van de oliepomp nogal los zat, heb een tijdje lopen zoeken en rommelen maar kreeg hem eerst niet gesteld.
Later bleek dat ik met een te kleine imbus te ver in het gat aan het zoeken was, en bleek dat je een grotere imbus-sleutel moest hebben zodat je hem aan het begin van het gat kon stellen (Marcel, bedankt voor het helpen zoeken en meedenken!)

Helaas heb ik geen foto gemaakt van de nieuwe spanning van de oliepomp ketting.
Volgende keer even locktide meenemen zodat de laatste bout van de oliepomp weer terug kan. Daarna kan de nieuwe carterpanpakking er onder en de carterpan weer volledig vast gezet worden.

Ook heb ik nog een poelie nodig voor over de waterpomp. Had gehoopt dat deze bij de nieuwe waterpomp zou zitten maar dit was helaas niet het geval :(

Naast dit alles heb ik natuurlijk in de tijd dat de BMW stilstaat vervangend vervoer nodig. Hiervoor had ik eerst gewoon de auto van mn moeder in gedachte, maar dat is natuurlijk wel beperkt.

Gelukkig kwam er op mn werk een groene:? golf IV 1.6 uit 1998 langs, die ik voor een zeer mooie prijs kon kopen.
Enige min-punten:
-Motor loopt niet stationair
-schade aan de rechterkant
-thermostaat is kapot

Het stationair lopen heb ik inmiddels al verholpen, boos doener was een verstopt slangetje van de carter-ventilatie, en een niet ingeleerd gasklephuis.
Verstopping van het slangetje is makkelijk te verklaren. Door de kapotte thermostaat komt de motor niet op temperatuur, hierdoor wordt er ontzettend veel sludge gevormd. Hierdoor is ook het slangetje vol geslibt. Voordat ik er in ga rijden moet ik dus nog even de thermostaat vervangen, flesje forte door de motorolie en daarna olie/oliefilter vervangen. Hier een foto:
Afbeelding

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Gebruikers-avatar
merk en type auto:
BMW E30 V8, VolvoS40
BerichtGeplaatst: Zondag 23 Jun, 2013 22:01
Trouwens, de tijd die het forum weer geeft klopt niet :o Misschien nog de wintertijd :?:

BMW E30 316i V8 Touring
BMW E91 325D
Suzuki GSX600F
Citaat
Volgende

Terug naar Projecten