
Voor mij een wat aparte plek, ik ben in dat dorp geboren (en ontvlucht

Mijn naam is Jan Piet Hartman, woonachtig in Ypenburg, en fotograaf van beroep (commerciƫle sfeerfotografie, vastgoed, interieurs van zeiljachten en ander varend spul, symposia en concerten). Inmiddels al weer 56 jaar hier en vader van 2 dochters met benzine in de aderen, een mooie auto gekke stiefzoon en een totaal niet auto gekke stiefzoon.
Sleutelervaring / frustratie's genoeg in de achterliggende jaren. Maar weet waar mijn grenzen liggen, daarnaast een rekensom: is het de ellende waard en wat is het risico van gedoe en vervolgens vastlopen met sleutelen.
Gek van oud spul, ergens rond het millenium zakt mijn interesse wel in.
Momenteel in het bezit van wat Zweeds spul, 2 x Volvo 850 T-5 station (rood en grijs). De rode heeft een half miljoen op de teller, is optisch prachtig en technisch verslaafd aan olie. Gaat gereviseerd worden dit najaar, serie andere klussen er omheen (die ik deels zelf doe) en dan weer mijn dagelijkse auto zijn. In 4,5 jaar tijd ongeveer 220k meer gereden. De grijze wordt gebruikt door mijn dochter, USA uitvoering met hier en daar wat uitdagingen. optisch matig, technisch ok.
Mijn vrouw, Jacqueline, rijdt in een C70 cabrio T-5, de uitvoering met het linnen dak. Hiervoor had ze een Seat nogiets maar kunnen bekeren tot 2 x MX5 en nu om praktische reden de C70.
Daarbij ook nog een V70 diesel automaat gehad waar ik ongeveer 30k mee heb gereden voor we hem naar Gambia gereden hebben. (samen met 2 dochters en 1 schoonzoon Amsterdam-Dakar en door naar Banjul). De auto heb ik samen met mijn vrouw (nul sleutelervaring) technisch klaar gemaakt voor de reis. Verkocht met 536K op de teller, olieverbruik Amsterdam - Gambia 0.5 ltr.
De 5 cilinders tot zeg 2000 kan ik redelijk dromen, de cabrio tot 2004.
Momenteel is mijn dagelijkse auto een Jaguar S-type, 4.0 V8, met ruim 3 ton op de klok en wat Engelse gewoonten zeg maar.. Kortom, elektrische uitdagingen genoeg.
En als laatste is er nog een Reliant Scimitar Se6a. Een auto uit 1977, niet helemaal standaard blok, en heeeeeel veel werk na 7 jaar in de stalling. Denk aan alle leidingen, compleet remsysteem. koelsysteem, onderstel, banden vervangen. Ook hier knip / knoop / hatseflats elektra ellende van vorige eigenaren oplossen en een aangeschaft interieur plaatsen. Daarnaast ben ik ook nog voorzitter van de bijbehorende club maar dat is niet relevant.