Verstuiver nozzels vernieuwen 200D

BerichtGeplaatst: Zaterdag 24 Nov, 2012 21:51
Bij de OM 615.940, een 2Liter diesel uit 83 zijn de nozzels vervangen.

De nozzels geven de juiste straal/spuitnevel de voorkamer in, zo dat het brandstof-mengsel juist ontbrandt.
De nozzel zit in de verstuiver houder.
Het vervangen is nodig als de oude geen goed sproeibeeld geeft op de testbank.
Een motor kan gewoon goed en regelmatig lopen, zonder dat je echt merkt dat de nozzel niet helemaal niet goed meer werkt. Door het vervangen van een niet 100% werkende nozzel kun je optimaal rendement halen uit je brandstof, en wellicht daarmee ook door een roetmeting komen.
Om hier achter te komen is het handig om ze in de tester te zetten.

De klus is niet heel moeilijk, maar het is belangrijk om schoon te werken.

Dit zijn de nozzels voor elk type diesel.
65PK-240D en de 80PK-300D zijn uitwisselbaar met de 220D, allebei DN 0 SD 220.
De 72PK-240D en 88PK-300D hadden DN 0 SD 240.
De 220D verstuivers zullen wel werken in een 72PK-240D en 88PK-300D, maar het zou wat vermogensverlies kunnen
opleveren.
De 200D heeft DN 0 SD 1510 (Edit 11-2012, Bosch schrijf vandaag de dag de DN 0 SD 220 voor, voor de 200D)
Bijlagen
N01_haal_los.jpg
01 Haal de verstuiver leidingen los met de speciale verstuiverleidingverwideringssleutel, die hangt aan het gereedschapsbord. Niet te veel kracht zetten, pas op de leidingen.
N02_oude_verstuiver.jpg
02 Een oude verstuiver, zwart en nat (!)
N03_schoonmaken.jpg
03 Nu een heel belangrijk klusje, je moet de verstuiver VOOR demontage echt heel goed schoon maken met een koper borsteltje en diesel.
N04_open_maken.jpg
04 zet de verstuiver houder in de bankschroef. Gebruik de 22mm hiervoor
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 24 Nov, 2012 21:54
Deel twee
Bijlagen
N05_open.jpg
05 Hier is de verstuiver open. Kijk naar het kleine ronde plaatje, dat zijn de stel plaatjes, dat zijn de plaatjes die de openingsdruk bepalen. Dikkere verhogen en dunnere verkleinen de openingsdruk.
N06_druk_testen.jpg
06 Draai de knop, aan de rechter zijde, open van het klokje. Druk stevig op de hendel om druk op te bouwen. De nozzel spuit. Check de openingsdruk en het sproeibeeld. Daarna draai je het knopje van het klokje weer dicht om de druk van de verstuiver te halen. Verwissel verstuiver en herhaal alles.
N07_schoonmaken_plaatsen.jpg
07 Voor het plaatsen van de nieuwe schone verstuiver, maak het gat schoon in het motorblok. Gebruik iets van een tandenborstel en stukje stof op een schroevendraaier. De verstuivers vastdraaien met 70-80Nm.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 24 Nov, 2012 22:07
Mooi verslag Ingemar Afbeelding
En hoe rijdt die nu :?:
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 24 Nov, 2012 23:54
Echte beter, hij snort lekker, super!
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 25 Nov, 2012 10:02
Hij rijdt nu waarschijnlijk als een 230E :lol: :lol:
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Zondag 25 Nov, 2012 10:51
Als je je oren en je neus dicht houdt.. bijna! :lol:
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat

Terug naar Technisch fotoarchief

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron