Membraan vacuümpomp vervangen

BerichtGeplaatst: Woensdag 24 Mrt, 2010 00:07
Membraan van een vacuümpomp van een diesel vervangen - de moeilijke en de gemakkelijke manier

Dit verhaal is alleen van toepassing op diesels, de benzineversies hebben geen vacuümpomp.
Strichachten en de eerste W123 maakten gebruik van de enkelvoudige membraan vacuümpomp. In 1980 is overgestapt naar het zuigertype vacuümpomp. Je herkent de enkelvoudige membraanpomp aan de twee grote witte slangen die uit de pomp komen. Hieronder twee foto’s waar je de witte luchtslangen kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

En hier is nog een foto van de vacuümpomp zelf:

Afbeelding

Die membraanpomp werkt met een hevel die een membraan op en neer laat bewegen. Die hevel wordt aangedreven door een golvende flans die door de distributieketting wordt aangedreven. Over die flans loopt een lagertje dat aan de hevelset zit:

Afbeelding

Afbeelding

Rollager aan de hevelset

Afbeelding

Plaats waar de vacuümpomp aan de motor zit

Afbeelding

Golvende flans

Je kan met het op en neergaande membraan lucht afzuigen en wegduwen en met twee ventieltjes kan je lucht uit een slang laten afzuigen en uit de andere slang wegduwen. De slang richting de zwarte remtrommel zuigt lucht af, de afgezogen lucht wordt daarna in de luchtinlaat geduwd. Dat afzuigen van de lucht uit de remtrommel zorgt ervoor dat je rembekrachtiging hebt.
Het membraan kan na een tijdje beschadigd raken. Er komt dan olie uit de motor in de luchtslangen die dan zwart kleuren. Ook zal er olie in de luchtinlaat komen waardoor je motor (nog meer) gaat roken, het olieverbruik zal navenant toenemen. De rembekrachtiging zal ook minder werken. Een lek membraan moet je vervangen. Het is niet zo’n moeilijke klus, maar er zijn twee manieren.
De W123 Werkplaats CD schrijft voor om de vacuümpomp in zijn geheel van de motor af te nemen en daarna de pomp op een hulpstuk te monteren. Op die manier kan je de hevel in zijn uiterste stand zetten (geheel naar buiten toe). De hevel moet 3,8 cm naar binnen staan gedrukt vanaf de rand van de vacuümpomphuis. In die stand monteer je het membraan. Het membraan is voorgevormd, met de hevel in de uiterste stand steekt het membraan naar buiten.

Voor de beschrijving op de Werkplaats CD kijk hier:
http://mercedes.thatchermathias.com/Ind ... ooster.htm en selecteer daar werkje “43-620 - Replacing diaphragm and plate valves of single-diaphragm vacuum pump”. Je kan ook meteen naar deze PDF gaan:
http://mercedes.thatchermathias.com/w12 ... 43-620.pdf

Het hulpstukje is te maken als je een plaatje ijzer hebt, wat gaten boort en wat kan lassen. Dit is het hulpstuk dat Jaap uit Waarland heeft gemaakt, met de vacuümpomp gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gemakkelijke methode

Een veel eenvoudiger methode is om de vacuümpomphuis op de motor te laten zitten en alleen het membraanhuis los te schroeven van de pomp. Dan kan je de motor tornen om de hevel in zijn uiterste stand te zetten, de hevel beweegt dan over de golvende flans. Nadeel is wel dat je in de motorruimte moet werken, maar in de meeste gevallen is de radiateur toch verwijderd om toegang te hebben.

Vastzetten van het membraan is met 9 Nm, de schroeven van het membraanhuis met 5 Nm en de schroeven van het ventielhuis slechts met 2,5 Nm. Allemaal heel weinig dus. Heb je geen momentsleutel, draai het niet te vast.

In een membraan-revisiesetje zit een membraan, ventielen, pakking van het ventielhuis, een nieuwe schroef van het membraan en loctite voor die laatste schroef.
Citaat

Terug naar Technisch fotoarchief

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron