cilinder contactslot vervangen

BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 20:17
Mijn contactslot was aan vervanging toe. De sleutel kon er met draaiende motor uit gehaald worden. Er wordt op diverse fora ruim gewaarschuwd om je cilinder te vervangen voordat hij vastloopt. Als dat het geval is dan moet het hele contactslot met geweld worden verwijderd.

Voor informatie zie dit topic.
Benodigdheden alleen verschillende maten paperclips. En natuurlijk een nieuwe cilinder. Bij de Benz dealert heb je 2 mogelijkheden:
1) Een set van een cilinder en 2 sleutels, onderdeel 1234620179 of 1234620479
2) een cilinder op chassisnummer, onderdeel 1234620079 of 1234620379. Sleutel apart bestellen

Haal ten eerste de chromen ring weg. Is alleen maar bling-bling dus zit niet echt vast.
Vervolgens zet je de sleutel (bijna) op stand 2. In deze stand kan in het gaatje aan paperclip worden gestoken en doorgedrukt.
klein_P1010923.jpg


Hierdoor gaat een palletje naar beneden waardoor de grijze hardstalen buitenring losgedraaid kan worden.
klein_P1010925.jpg


Draai de buitenring verder totdat de cilinder los komt
klein_P1010926.jpg


Een kijkje in het binnenwerk.
klein_P1010928.jpg


De oude en nieuwe cilinder. Ik was gewaarschuwd voor verschillen. Volgens mij zijn deze volkomen identiek
klein_P1010929.jpg
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 20:22
klein_P1010930.jpg


Hier de nok die door de paperclip wordt ingedrukt
klein_P1010931.jpg


De hardstalen ring. De nok van de cilinder gaat uiteindelijk bij plaatsing in de groef vallen
klein_P1010932.jpg


Ik heb de ring bij terugplaatsing met siliconenspray ingespoten, om wat makkelijker te kunnen draaien.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 20:33
Plaatsen van de nieuwe cilinder in feite in omgekeerde volgorde. Wel zorgen dat het slot en cilinder goed zijn uitgelijnd, dwz de nokken van de cilinder moeten precies in de uitsparingen van het slot vallen. Daarvoor het ik de cilinder eerst in het slot geplaatst zonder de hardstalen ring. Dat gaat makkelijk en dan weet je zeker dat de zaak is uitgelijnd. Als de zaak niet is uitgelijnd dan loop je bij het aandraaien van de hardstalen ring vast.
klein_P1010938.jpg

De nok van de cilinder is naar binnen. Dit maakt het mogelijk dat de buitenring kan draaien,

klein_P1010940.jpg


En uiteindelijk:
klein_P1010942.jpg


Contactslot werkt nu weer als bedoeld, goed voor de volgende 25 jaar.

Caspar
Citaat
Gebruikers-avatar
Site Admin
Berichten: 142
Geregistreerd: Zaterdag 09 Jan, 2010 00:31
Woonplaats: Wassenaar
merk en type auto:
MB W123 230E
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 20:42
Mooie reportage Caspar. Voor hen die dit gaan doen: shop even rond. De dingen zijn te koop voor zo'n E 27,00 maar ik heb er bij Mercedes Forepark dik 90 euries voor betaald. Tsja.. toen wist ik nog niet beter :oops:
Groeten van Roel.

No guts, no glory.

Elke leeftijd heeft zijn charme..

Bron: een ernstig gestoord persoon.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 20:44
Prachtig en duidelijk verslag. Gaat weer in mijn verzameling. ;)

Steronderdelen verkoopt ze ook 29 euro


Tinus
Laatst gewijzigd door Tinus op Zondag 18 Dec, 2011 22:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 18 Dec, 2011 21:31
mooi verslag casper
Citaat

Terug naar Technisch fotoarchief

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron