Afslijpen drukplaatjes en stellen

BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 13:14
Afgelopen zaterdag heb ik de drukplaatjes van 2 kleppen afgeslepen en de kleppen opnieuw afgesteld dus hierbij de foto's van het hoe doen...

Zelf slijpen is goedkoper, 1 drukplaatje van 3,5mm of 2,5mm kost bij de dealer of een andere zaak €22,- ex

Alle stappen:
1. Luchtfilterbak losmaken.
2. Bougies losmaken.
3. Kleppendeksel eraf.
4. Clipjes van de nog te stellen kleppen losmaken.
5. Afduwen van de tuimelaars van de kleppen.
6. Indrukken van de veer en verwijderen van de tuimelaars.
7. Met een tang de drukplaatjes uit de zitting halen (goed vasthouden anders vallen ze onder de veren)
8. Afslijpen van de drukplaatjes (1mm afgeslepen)
9. Afronden van de randjes van de drukplaatjes.
10. Terugplaatsen van de drukplaatjes in de zitting.
11. Met een dop de bout van de klep terugdraaien (deze zit meestal te vast of is verdraaid waardoor dit met de klepstelsleutel vrijwel niet te doen is)
12. Induwen van de veer en het terugplaatsen van de tuimelaar.
13. Kleppen opnieuw goed stellen en clips terug.
14. Terugplaatsen van de kleppendeksel.
15. Bougies aansluiten.
16. Luchtfilter bak terugplaatsen.
17. Testen motor.
18. Forte Motor Flush door de olie gemengd.
19. 30 minuten stationair laten lopen.
20. Bestaande olie leeg laten lopen.
21. Unit van oliefilter schoongemaakt.
22. Oliefilter vervangen.
23. Bestaande olie in flessen gepompt
24. Nieuwe olie toegevoegd.
25. Testritje.
Bijlagen
IMAG0841.jpg
Plaats van het drukplaatje
IMAG0843.jpg
Het liften van de tuimelaar om hem van de klep af te schuiven
IMAG0844.jpg
Het liften van de tuimelaar om hem van de klep af te schuiven
IMAG0845.jpg
Het liften van de tuimelaar om hem van de klep af te schuiven
IMAG0846.jpg
Hier druk je de veren in, moet wel ff kracht achter zetten of de andere oplossing gebruiken.
Laatst gewijzigd door Tristan op Maandag 29 Nov, 2010 13:54, in totaal 5 keer gewijzigd.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 13:20
Achteraf kwam ik erachter dat de het beter is met een staal pijpje met een bocht erin de veren in te drukken.
Zo kan die niet wegschieten en hoef je zelf geen kracht te zetten...
Bijlagen
Uitdrukken.gif
Hierbij plaatste ik op de pijp een blok hout en vervolgens er op zitten, dan zakt de veer in en kan de ander de tuimelaar ertussen uit halen. Vast geen mercedes vakwerk methode, maar wel een effectieve methode.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 13:26
3
Bijlagen
1.jpg
tuimelaar met drukplaatje, wel opletten met het eruit halen dat je een goed tang gebruikt en goed vast inknijpt, het is nogal glad en zonder magneet krijg je het er echt niet uit als die valt.
2.jpg
Fototje tussendoor van de ongeslepen en geslepen drukplaatje, nog niet helemaal vlak
3.jpg
na het afvlakken van het drukplaatje
4.jpg
Na het slijpen
5.jpg
De drukplaat na het goed afslijpen + het scuren van een schuinvlakje aan de rand
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 13:29
Na het weer terugplaatsen van de tuimelaars heb ik weer de kleppen gesteld en alles weer dichtgegooid.

Vervolgens heb ik forte motorflush gebruikt om de motor meer te reinigen, halfuurtje stationair gedraaid. En vervolgens de olie vervangen. Rijdt weer als een zonnetje, bij de stoplichten zelfs twijfelen of de motor uitgevallen was, aangezien ik hem vrijwel niet meer hoorde.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 15:30
Tristan,

Wat een klus maar een mooie reportage van de werkzaamheden. (mijn petje af hoor.)

Groet,
Tinus
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 17:24
Mooie reportage Tristan.
Maar je schrijft ook dit : bij de stoplichten zelfs twijfelen of de motor uitgevallen was, aangezien ik hem vrijwel niet meer hoorde.
DAT HEBBEN WIJ MET DIE DIESELS ALTIJD :lol: :lol:
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 29 Nov, 2010 17:26
zat al te wachten op die reactie...
ps tinus het werk viel heel erg mee, was om 1 uur op de club, 2 uur startte ik
en om 4 uur was het eigenlijk al zowat geklaard, het langste duurde nog de motor stationair laten draaien.
Citaat
BerichtGeplaatst: Dinsdag 30 Nov, 2010 11:31
Tristan,

goed werk! nuttige reportage. :D

Eric... die Diesels hoor je misschien niet, maar je voelt ze zeker :D .
Het is altijd feest met diesels, neem stopt wat melk in een beker, en als je op je bestemming komt heb je slagroom!!!
Weer een voordeel van die Diesels :twisted: :twisted:
Citaat

Terug naar Technisch fotoarchief

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron