Aceton en brandstof mengen

BerichtGeplaatst: Zaterdag 09 Feb, 2013 13:52
Wellicht is dit het goede topic voor dit onderwerp;
Ik meng sinds ander halve maand aceton door mijn brandstof.
Het brandstof verbruik was 1 :13 en is naar 1 : 14,45 en 1 : 14,84 gegaan, dat zijn dus twee metingen van 40 liter.
Ik ben begonnen met een aantal kleinere metingen van respectievelijk 10 en 20 liter om de mengverhouding te optimaliseren.

Officieel moet je dit aanhouden:
Op 1 liter (1000 milliliter) benzine 2 milliliter aceton,
op 1 liter (1000 milliliter) diesel 1,5 milliliter aceton.
Ik zelf doe rond de 18/20 milliliter aceton, ik merk dan pas de werking van de aceton. De motor trek wat beter op en stationair loopt wat hoger. Tevens voor de dieselaars, er is iets minder rook ontwikkeling.

Bij de drogist haal ik een grote injectienaald en vul daar kleine Flügel flesjes van 20milliliter mee. Een flesje Fügel per 10 liter.
500ml acteon was bij de bouwmarkt Fixet 5,85euro.

Dit is het topic waar ik het vandaan heb:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/193268
Bijlagen
rsz_2013-02-09_133518.jpg
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 09 Feb, 2013 22:50
Hoi Ingemar,

Klinkt interssant , 8-) ik wil dat ook wel eens probreren op mijn 20 jaar oude BMW316 , loopt ca 1:10 is kijke wat er gebeurt :o
waar haal je nog meer de Aceton dan bij de Fixet? (die hebbe niet in de buurt Alblasserdam) :oops:
en het moet zuivermogelijk zijn , staat er een of andere regel op die fles, wat de samenstelling is :?:

gr John
Citaat
BerichtGeplaatst: Zaterdag 09 Feb, 2013 23:29
Het gaat dus niet om nagellack remover, maar pure aceton. Apotheek is ook een optie John.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 10 Feb, 2013 00:46
:D
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 10 Feb, 2013 03:15
Leuk om deze discussie te hebben op ons forum.
Laat ik eerst zeggen dat ik niet geloof dat dit werkt, al heb ik het zelf nooit geprobeerd.
De toevoeging van aceton in zulke kleine hoeveelheden kan volgens mijn ervaringen in mijn lab werk geen invloed hebben op brandstoffen.
Het is waar dat aceton de oppervlaktespanning van je brandstof kan verlagen, en het verbrand in je motor.
Als ik het hele verhaal goed begrijp is dit het enige effect van de toevoeging. Er is geen chemische reactie, en je maakt geen nieuwe chemische/organische verbindingen. Daar is de toevoeging gewoon te klein voor, als je al iets veranderd dan is dat te verwaarlozen.

Ik heb flink zitten surfen, maar kan nergens echt goed onderbouwde resultaten vinden. Niet 1 universiteit heeft (als er al onderzoek naar is gedaan) resultaten gepubliceerd.

Alleen mythbusters heeft het geprobeerd (een simpele vergelijkingstest met twee ijkpunten) er zijn in de test veel variabelen geëlimineerd maar het is nog steeds geen 6 sigma. http://www.youtube.com/watch?v=90szKQAjhfo
Als ik het voorzichtig zeg, dan denk ik dat er sprake is van een soort placebo effect, en er zouden meer testen uitgevoerd moeten worden.
Maar misschien een leuk onderwerp voor jullie, er staat vast wel ergens een ongebruikte motor op de club. :D
Een test opstelling maken is niet te moeilijk :shock:
Als je dan alle variabelen zoals bv.:
brandstof temp.
omgevings temp
luchtvochtigheid
motor temp
en zulke zaken gelijk houd bij elke test, dan kun je echte resultaten meten.
Je hoeft niet telkens op de de zelfde tijd van de dag te meten, en je mag ook de zwaartekracht en draaisnelheid van de aarde en het heelal buiten de berekeningen laten.
Tijmen heeft genoeg ervaring om te kunnen bepalen welke variabele, significant verschillende resultaten kunnen opleveren.
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 10 Feb, 2013 13:51
Ingemar schreef:Het gaat dus niet om nagellack remover, maar pure aceton. Apotheek is ook een optie John.

Ik heb een fixet in Papendrecht gevonden ca 7 km hiervandaan, ik zal ook eens bij de Hornbach, Gamma, Karwei snuffelen,
deze zitten 4 km bij mij vandaan :)

john
Citaat
BerichtGeplaatst: Zondag 10 Feb, 2013 18:42
Als ik het begrijp gaat het om het vernevelen. dunnere vloeistof vernevelt meer dan dikkere, dat is de werking die aceton heeft denk ik.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 11 Feb, 2013 03:45
Ingemar,

met zulke kleine hoeveelheden kun je de viscositeit niet meetbaar veranderen.
Je kunt wel de dampspanning of oppervlaktespanning en de viscositeit van je brandstof veranderen met grotere hoeveelheden.
Hoewel ik wel wil aannemen dat je met een verdunner zoals aceton, heptaan, toluol of thinner, je brandstof kunt verdunnen, begrijp ik nog niet hoe dat van invloed is op de verneveling van je brandstof met zulke kleine hoeveelheden.
Het verhaal dat er onverbrande brandstof op de cilinderwand achter blijft en dat je dit kunt oplossen door je brandstof te verdunnen, gaat er bij mij niet in.
Ik zou het aannemelijker vinden als je de brandstof toevoer zou moeten reduceren als deze verdund is.
Dus je zou ook je carburateur of inspuitpomp moeten aanpassen zodat er minder brandstof aangevoerd wordt.
Dan vernevel je minder, maar de brandstof zou makkelijker te vernevelen zijn. Dus meer zuurstof, is meer vermogen en alles zou verbrand worden. Dus droge cilinderwanden, en een lager verbruik met behoud van motorvermogen.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 11 Feb, 2013 08:52
Ik zou kunnen zeggen dat er best wat variabelen inzitten. Weer en verkeers-omstandigheden, hoe diep het gaspedaal ingedrukt wordt, de praktijk resultaten zeg maar. Ik weet wat de auto reed toen ik hem kocht en wat de auto reed voor ik aceton gebruikte.
Ik probeer het met meerdere metingen, nu doe ik er nog steeds aceton in.
Ik kan er geen wetenschappelijke uitleg van geven, wel weet ik zeker dat het stationair toerental wat hoger ligt. Voor mij is dat een teken dat er "iets" in de verbrandingsruimte gebeurt wat voorheen niet het geval was.

Wat ik kan doen is aceton vrij rijden, dus tot alle aceton uit de tank is, en dan kijken of dat invloed heeft op het stationair.
Citaat
BerichtGeplaatst: Maandag 11 Feb, 2013 13:12
Ingemar,

als je tank leeg is, laat dan iemand anders voor je tanken, dus zonder dat jij erbij bent.
Wel het zelfde merk natuurlijk, en geef zo`n flesje aceton mee, de persoon die voor je tankt doet er dan wel of geen aceton bij.
In ieder geval verteld hij niemand wat hij heeft gedaan.
Bereken dan weer je verbruik.
Herhaal dat minstens zes keer, bereken je gemiddelde over drie keer met en zonder aceton.
De gene die tankt moet wel bijhouden wanneer er aceton is toegevoegd.
Citaat
Volgende

Terug naar Technisch fotoarchief